Pennenstreken in coronatijd

Wat is een juiste pengreep en hoe kan je je kind bijsturen?

 

Tijdens de coronatijd is het voor iedereen aanpassen. Misschien moet je thuis telewerken of ga jij nog elke dag uit werken? De paasvakantie is voorbij en de lessen zijn opnieuw van start gegaan… Voorlopig nog altijd vanuit ons kot. Je kinderen leren nieuwe dingen, maken oefeningen en houden zich naast het schoolwerk misschien ook graag bezig met kleuren en knutselen. Maar nemen ze hierbij ook hun potloden en pennen juist vast? En hoe kan jij daarbij helpen? 

Wanneer kinderen een verkeerde pengreep gebruiken kan dit zorgen voor kramp, vermoeidheid tijdens het schrijven en een slordig handschrift. In deze blog geef ik graag wat uitleg en enkele tips mee om de juiste pengreep te oefenen.

 
VzZALFkmTW3lG225IciDeEK3mEKYRsU-MrK8jW8LOlR_x65R5PQ5WIIrg1HPXypm7A_LlpnB1Tn4rFcYTol4wd4cQFG-s8ql1JsgwvjpbFAIADRAhsvax4LwaOAVd-CfCj1l2k2C_ikJgAwe7MMFYG6NqlifN8Xkw5ErOdl6sGFimzOU8-B-REBuyDVKP9UNS9v-AqZbK9jwb9FXGKos.jpg

Een juiste pengreep: Wat is dit?

Wees gerust, er is geen juiste pengreep wel een functionele pengreep. Hiermee bedoel ik een pengreep waarmee je zonder pijn vlot kan schrijven.
Er zijn veel manieren om een pen vast te houden maar de voorkeur gaat uit naar een driepuntsgreep. Zoals je kan zien op de foto, rust hierbij de pen op het bovenste kootje van de middelvinger en wordt de pen vastgehouden door de wijsvinger en duim. De ringvinger en de pink zorgen voor stabiliteit en liggen gebogen in de handpalm. De pen rust op de hand in de open ruimte tussen de wijsvinger en de duim. 

Gemakkelijk, niet? Wij hoeven hier natuurlijk niet meer bij na te denken maar voor kinderen die net leren kleuren en schrijven is dit wel héél veel om te onthouden!

 

Help! Waar moeten de vingers staan?

IMG_20191229_113152.jpg

Het is voor kinderen niet altijd gemakkelijk om te weten waar de vingers nu ook alweer moeten staan. Om dit aan te leren kan je in het begin gekleurde stipjes plaatsen om de steunpunten aan te duiden. Tijdens de therapie gebruik ik ook vaak het voorbeeld van de auto. Mama en papa zitten vooraan in de auto (duim en wijsvinger vooraan op het potlood) en het kindje zit achteraan (middelvinger achteraan). Let wel op, tussen mama en papa is er een beetje plaats in de auto. Dit maakt het voor kinderen gemakkelijker om te onthouden. Dan hoef je dan enkel maar ‘auto’ te zeggen of een autootje op de tafel te zetten en ze herinneren zich de juiste pengreep!

Nog enkele tips om dit te oefenen:

  • Kunnen jouw vingers omhoog klimmen op een potlood? Let wel op, het potlood mag niet uit je handen vallen! Houdt een potlood vast met de juist pengreep en probeer dan omhoog te klimmen. Probeer hierbij ook eens te wisselen van tempo; dit maakt nog iets moeilijker. 

  • Gebruik alle kleuren van de regenboog! Door je kind tijdens het schrijven of kleuren vaak te laten wisselen van potlood, moeten ze telkens opnieuw de juiste pengreep toepassen. Hoe meer ze bewust de vingers juist moeten zetten, hoe meer dit voor hen een automatisme zal worden.

  • Hier vind je ook nog leuke oefeningen van Pelikan.

 
IMG_20170927_171403.jpg

De hulpmiddeltjes: wat moeten we daar mee? 

Lukt het toch moeilijk?…

Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen die we kunnen gebruiken om je kind zich bewust te maken van de correcte greep. Zo kunnen ze ook oefenen zonder dat je erbij bent.

De volgende hulpmiddeltje geef ik vaak mee aan ouders die ook thuis verder willen oefenen:

  • Breng een rekkertje aan rond de pols van je kind en draai dit ook rond de pen. Zo blijft de pen liggen op de juiste plaats. Gemakkelijk toch? 

  • Driehoekige potloden kunnen de juiste pengreep bevorderen. 

  • Je kan ook gebruik maken van potloden met speciale inkepingen, blokjes die je om een potlood schuift of voorgevormde pennen. 

  • Een goede pen vind ik de Pelikan Twist of de Pelikan Griffix. Het merk Stabilo heeft ook een mooi arsenaal zoals de Easy graph.

 

Ook bij het leren schrijven, geldt de regel: ‘Ga mee met het tempo van je kind’. Probeer niet te veel te corrigeren in 1 keer maar bouw het rustig op en probeer veel verschillende dingen aan te bieden. Laat je kind ook eens werken op een whiteboard of geef ze stoepkrijt om mee aan de slag te gaan. 

Veel succes!

Astrid Van Landuyt

 
 
Eline Van Den Abeele